019-816 5098
Select Page

Sambal hitam tahan lama – sambal hitam pahang

Sambal hitam tahan lama. Ramai yang ingin mengetahui berapa lama sambal ini boleh bertahan selepas di masak.

Tahan Berapa Lama?

Setelah dimasak, sambal hitam pahang boleh bertahan selama 3 (tiga) bulan jika disimpan dalam peti sejuk.

Mampu bertahan sebulan jika diletakkan pada suhu bilik.

Bagaimana boleh tahan lama?

1) Belimbing Buluh

Sebelum sambal dimasak, belimbing direbus terlebih dahulu sehingga bertukar warna menjadi kehitaman. Proses ini mengambil masa sehingga 5 jam.

2) Proses Memasak

Setelah itu, belimbing rebus yang siap direbus tersebut akan dimasak bersama bahan-bahan utam pembuatan sambal hitam iaitu ikan bilis, bawang merah. Juga akan dimasak sehingga 2-3 jam sehingga masak.

Proses menyediakan sambal hitam pahang dari mula iaitu merebus belimbing buluh selama 5 jam. Proses memasak pula mengambil masa lebih kurang 2-3 jam. Masa sebenar yang di ambil lebih kurang 7 jam. 

Sesuai untuk di bawa travel?

Ya sangat. Dapat bertahan lebih sebulan jika berada luar (dalam pacakaging). Sesuai dimakan bersama roti atau nasi. Boleh di makan terus begitu sahaja. Mudah,cepat dan sedap.

Perlu letak salam peti sejuk?

Ya, jika anda berada dirumah, boleh diletak dalam peti sejuk supaya bertahan lebih lama. Jika tidak letak dalam peti sejuk, masih boleh bertahan dalam seminggu ke sebulan.

Sambal hitam tahan lama.

Belimbing buluh – Bahan utama

Belimbing buluh – Bahan utama

Gambar Pokok Dan Buah Belimbing Buluh

Inilah bahan utama dalam pembuatan sambal hitam yang iaitu buah belimbing buluh. Seperti yang anda lihat dalam gambar di bawah, buah belimbing buluh mempunyai saiz yang lebih kecil dari belimbing biasa. Mempunyai rasa yang agak masam dan jarang di makan mentah begitu sahaja. Oleh sebab itu, ia lebih banyak di gunakan masakan sebagai pengimbang rasa masam dalam masakan asam pedas, masak lemak cili api dan sebagainya.

Proses merebus belimbing buluh

Belimbing dari kualiti yang terbaik akan dipetik terus dari pokok, dibersihkan satu persatu.Kemudian, setelah bersih, masukkan ked dalam kawah besar untuk direbus/dimasak.Proses merebus/memasak ini akan memakan masa sehingga lima hingga tujuh (5-7) jam. 

Buah belimbing buluh yang sedang di masak / di rebus

Buah belimbing buluh yang telah siap di masak

Untuk memasak sambal hitam pula memakan masa 3-4 jam lagi. Setelah siap dimasak, barulah belimbing tersebut sedia untuk digunakan untuk proses seterusnya iaitu memasak sambal hitam Jadi, tidak hairanlah kenapa harga sambal hitam ini agak tinggi berbanding sambal-sambal lain disebabkan prosesnya yang begitu rumit dan memakan masa.

Tips Membeli Sambal Hitam

Assalamualaikum semua penggemar sambal hitam serta yang baru nak mencuba sambal hitam. Kali ni, kami nak berkongsi sedikit petua cara untuk memilih sambal hitam sesuai dengan selera anda.
1. Sambal hitam ni ada 2 versi iaitu kering dan lembap. Pastikan anda nak yg mana 1
2. Tekstur. Ada 2 jenis tekstur iaitu ikan bilis di kisar atau ditumbuk. Semestinya yang ditumbuk lebih sedap.
3. Tahap kepedasan. Terpulang pada citarasa masing2
4. Bahan tambahan. Sambal hitam yang original hanya menggunakan ikan bilis, bawang, cili dan belimbing buluh. Ada juga yang menambahkan bahan lain seperti kicap (bukan resepi original).
5. Standby duit. Harga sambal hitam agak mahal berbanding sambal lain kerana proses memasaknya memakan masa sehingga 5 jam. Tak ramai yang sanggup nak memasaknya. Jadi, jangan terkejut dengan harganya. Tapi, insya Allah berbaloi apabila dah mencubanya.
Sambal hitam pahang online – Harga 2020

Sambal hitam pahang online – Harga 2020

Selamat datang ke laman sambal hitam pahang. Sambal yang famous di pahang ini di perbuat daripada buah belimbing buluh yang di rebus sehingga menjadi warna hitam. Teruskan bacaan dibawah untuk melihat info, harga & pembelian.

Saya tahu, anda sedang mencari sambal hitam pahang wink. Di sini tempat nya!

Nak dapatkan yang sedap dari resepi asli, harga pulak berbaloi-baloi?

Ingin pergi travel luar negara, camping atau aktiviti luar? – Barang wajib ada ni..hehe

Nak yang segar? Di masak & pos setiap hari

Mahu kelainan dalam menu untuk makan bersama keluarga atau majlis?

Harga Sambal Hitam 

100 gram

RM8.00

rm6.00

135 gram

RM10.00 

rm8.00

500 gram

RM35.00

rm30.00

1 kg

RM65.00

RM60.00 

rm55.00

Caj Pos (J&T Ekspress)

Pengeposan pada hari isnin hingga sabtu.

100g – 2.9kg

rm10.00

3.0kg – 3.9kg 

rm12.00

4.0kg – 4.9kg

rm14.00

5.0kg – 5.9kg

rm16.00

6.0kg – 6.9kg

rm18.00

Kalau anda semua nak tau, sambal ni boleh dimakan dengan pelbagai cara. Selain boleh dimakan dengan nasi, sambal kami teramat lazat bila digabungkan dengan roti. Gabungan rasa masam belimbing, kemanisan bawang serta kepedasan yang seimbang merupakan kunci kepada keenakan sambal hitam pahang kami. Tengok je dah boleh membuatkan tak sabar nak menikmati hidangan ini.

Siapa Kami?

Kami merupakan pengusaha sambal  hitam sepenuh masa (full time) dari Pahang.

Apa Kelebihan Sambal Kami?

  • Ikan bilis yang di tumbuk untuk texture dan kesedapan sambal terjaga.
  • Tanpa bahan tambahan. Hanya menggunakan ikan bilis, bawang, cili dan belimbing buluh (resepi original)
  • Sambal kami dimasak segar setiap hari. Tiada stok di simpan lama.
  • Sedia untuk tempahan kecil atau besar (Kenduri, majlis atau goodies)
  • Sambal sesuai untuk semua lapisan umur.
  • Harga yang berbaloi

Apa Kata Pelanggan Kami

 

Bahan bahan membuat sambal

Persediaan Memasak

Proses merebus belimbing buluh yang mengambil masa sehingga 5 jam.

Proses menyediakan ikan bilis dengan menumbuk dengan lesung batu.

Proses-proses memasak .

Untuk Pertanyaan/Tempahan

Sms/Whatsapp ke 019-816 5098

Atau klik di bawah untuk direct whatapps (Tak perlu salin no fon) :-

Untuk Pembelian Terus secara Online

Pembelian terus dalam talian. Pergi ke ruangan ‘Shop’

Soalan yang Kerap Di Tanya (F.A.Q)

Sambal Tahan Berapa Lama?

Tahan 1 bulan lebih pada suhu bilik.

Tahan 3 bulan jika disimpan dalam peti sejuk dari tarikh masak.

Pedas Tak?

Pedas biasa (tidak terlampau pedas).

Jika tidak mahu pedas, boleh request versi kurang pedas.

Fresh ke?

Ya. Di masak segar setiap hari. Tiada stok yang di simpan lama.

Kedai/Kilang kat mana?

Kedai/Kilang di Bentong, Pahang.

Boleh pos jika anda berada luar kawasan.

Semakin ramai mula menggemari makanan tradisional ni sebagai hidangan penambah selera.

Apa tunggu lagi, jom hubungi kami untuk dapatkan stok sambal hitam pahang anda dengan segera.